Policentryczny Wrocław ?

Przekształcenie Wrocławia w organizm policentryczny to główny kierunek rozwoju miasta. Do niedawna punkt centralny był tylko jeden – Rynek. Już obecnie jednak formuje się centrum wschodnie wokół rewitalizowanej Hali Stulecia. W budowie jest Stadion Miejski, najważniejszy element centrum zachodniego. O dominantach rozwojowych Wrocławia mówił prezydent Rafał Dutkiewicz na konferencji prasowej we wtorek 27 lipca 2010.

Rynek pozostanie centrum głównym i stopniowo będzie wokół niego poszerzana strefa bez samochodów. W przyszłym roku deptakiem stanie się ulica Kuźnicza – przedłużenie ciągu pieszego ul. Świdnickiej. W przyszłości z ruchu kołowego zostanie wyłączony cały obszar okolony fosą. Trasa W-Z definitywnie utraci znaczenie tranzytowe i stanie się ulicą o funkcji lokalnej i ścieżką rowerową. Ruch przejmie Podwale w kierunku zachodnim i ulica Kościuszki w kierunku wschodnim. Ulica Świdnicka, rozerwana obecnie przejściem podziemnym, zrośnie się na nowo, a nieprzerwany ciąg spacerowy połączy Uniwersytet przez Rynek z Promenadą Staromiejską. Plan będzie realizowany stopniowo, a powiększaniu strefy pieszej musi towarzyszyć powiększanie sieci parkingów na jej obrzeżach. Jeden z nich zostanie urządzony pod fosą pomiędzy ulicą Krupniczą i placem Orląt Lwowskich.

Monocentryzm Wrocławia sprawił również to, że mosty skupiają się na bardzo krótkim, śródmiejskim odcinku rzeki. Sytuacja zaczęła się zmieniać od przerzucenia mostu Milenijnego, a w przyszłym roku pojedziemy przez autostradowy most Rędziński. Most Wschodni, wprowadzający Obwodnicę Śródmiejską na Wielką Wyspę to również sprawa bliskiej przyszłości.

Układ komunikacyjny wzbogacą dwie nowe linie szybkiego tramwaju Plus z Gaju na Kozanów oraz z Biskupina na Pilczyce. W roku 2011 ma nastąpić inauguracja Wrocławskiej Kolei Metropolitalnej od połączenia Długołęki z Siechnicami przez Dworzec Główny, wydłużonego prawdopodobnie nieco później do trasy Oleśnica – Jelcz-Laskowice. Do tego powinny dojść dwusystemowe pojazdy szynowe, mogące poruszać się zarówno po torach tramwajowych, jak i kolejowych.

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x