Nowe mosty powstaną tuż obok istniejących mostów Chrobrego, które są nad kanałem przeciwpowodziowym i kanałem żeglugowym Odry, między ul. Mickiewicza i Monte Cassino na Sępolnie a ul. Swojczycką. W poprzednim tygodniu rozpoczęły się prace nad tą inwestycją. Jest to tuż po budowie Alei Wielkiej Wyspy, druga najważniejsza modernizacja przeprawy na Wielką Wyspę.
![](https://www.wielkawyspa.com.pl/wp-content/uploads/2022/02/nowe-moty-Chrobrego-projekt-1.jpg)
![](https://www.wielkawyspa.com.pl/wp-content/uploads/2022/11/DxBSSitWoAACVTC.jpg)
Jak widać na powyższym planie, inwestycja to nie tylko budowa samych mostów, ale również przygotowanie torów tramwajowych od strony Mickiewicza oraz drogi i dojazdów do mostów wysokości ul. Mydlanej. Przypomnijmy, że trwają prace związane z przygotowaniem trasy tramwajowej na Swojczyce, elementem której mają być właśnie Nowe Mosty Chrobrego.
Koszt całości to blisko 70 mln zł, mosty które zostaną wybudowane na Swojczycach i połączą je z Sępolnem. Przeprawa powstanie w połowie przyszłego roku (w połowie 2023 roku). Jezdnia ma mieć 7 metrów szerokości, przewidziano też obustronne ścieżki rowerowe o szerokości 1,5 metra, obustronne chodniki dla pieszych o szerokości 2 metrów i obustronne bariery o szerokości 1 metra.
– W sumie powstanie 877 m nowej jezdni (na moście 186 m), ponad 1 km dróg dla rowerów, ponad 1100 m nowych chodników. Na mostach wybudujemy torowisko tramwajowe, które wykorzystamy w przyszłości, gdyż trwa projektowanie trasy tramwaju na Swojczyce – mówi Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji. Mosty będą miały 50 t nośności, to znacznie więcej od obecnych (15 t).
Powstaną dwie przeprawy – most Południowy, który będzie miał 153,51 m długości całkowitej, a most Północny 75,30 m. Co istotne, nowe mosty Bolesława Chrobrego będą budowane wraz z torowiskiem. Linia tramwajowa, a właściwie trasa tramwajowo-autobusowa, ma połączyć pętlę na Sępolnie z nową, powstanie obok osiedla Olimpia Port.
![](https://www.wielkawyspa.com.pl/wp-content/uploads/2022/02/Mosty-Chrobrego-3.jpg)
– W międzywalu i od ul. Monopolowej do Monte Cassino pojawi się torowisko. Przebudowane zostaną wszystkie sieci podziemne – dodaje Krzysztof Świercz.
Już po oddaniu przeprawy do użytku zostanie wprowadzona czasowa organizacja ruchu. Samochody zmierzające do centrum pojadą torowiskiem, a w kierunku Swojczyc jezdnią. Dzięki temu będzie pas dla autobusów MPK. Jest to rozwiązanie tymczasowe do momentu budowy nowej linii tramwajowej, która połączy Sępolno ze Swojczycami.
![](https://www.wielkawyspa.com.pl/wp-content/uploads/2022/02/Wroclaw_Most_Chrobrego_noc_1-1024x576.jpg)
Elementy stalowe do budowy już wyprodukowany
Jak uzyskałem informację od przedstawicieli władz Wrocławia, że w czasie gdy trwały formalności związane z rozpoczęciem prac, zlecono już pracę polegające na wyprodukowaniu elementów konstrukcyjnych w zakładzie produkcyjnym w Gdyni, to zrobiłem wielkie Wow. Gotowe są: dźwigary, łuki, poprzecznice, wsporniki. W końcu ktoś rozsądny zadbał o to, aby przygotować wszystko co będzie potrzebne. Dzięki czemu czas potrzebny na zakończenie inwestycji przewidziany jest na 14 miesięcy.
![](https://www.wielkawyspa.com.pl/wp-content/uploads/2022/02/182913580_3044988309055757_1059065934867474377_n.jpg)
![](https://www.wielkawyspa.com.pl/wp-content/uploads/2022/02/182747003_3044988259055762_3768171866105305895_n.jpg)
![](https://www.wielkawyspa.com.pl/wp-content/uploads/2022/02/240643093_161067642808220_475170437191493940_n.jpg)
![](https://www.wielkawyspa.com.pl/wp-content/uploads/2022/02/239368696_161067739474877_9028294891747126897_n.jpg)
![](https://www.wielkawyspa.com.pl/wp-content/uploads/2022/02/239424314_161067539474897_1905116994761953254_n.jpg)
Nowe informacje od miasta można śledzić pod linkiem: https://www.wroclaw.pl/prezydent-wroclawia/nowe-mosty-chrobrego