Metro przez Wielką Wyspę? Czy realne?

metro Wrocław

Od pewnego czasu w mediach rozgorzała dyskusja na temat powstania metra we Wrocławiu. Pomysł przez wielu odrzucany ze względu na bardzo podmokły teren na jakim położone jest miasto, przez innych zachwalany biorąc pod uwagę fakt, że Wrocław w 2011 roku został uznany za 4 najbardziej zakorkowane miasto w Europie. Na przełomie czerwca i lipca 2011 roku pojawiła się informacja, że Urząd Miejski we Wrocławiu zlecił Polskiej Akademii Nauk wykonanie koncepcji budowy metra we Wrocławiu. Naukowcy z Politechniki Wrocławskiej zamiast klasycznego metra proponują dwa tunele tramwajowe pod ścisłym centrum miasta, co jest wariantem wielokrotnie tańszym.

Warunki geologiczne problemem powstania Metra?

Informacje o problemach jakie powoduje podmokły teren na jakim powstał Wrocław są wraz z szacunkami ogromnych kosztów, przytaczane przez chyba każdego przeciwnika budowy podziemnej kolejki w naszym mieście.  Jednak okazuje się, że nie mają one potwierdzenia w rzeczywistości.

Martin Herrenknecht z Niemiec, właściciel jednej z największych światowych firm, która produkuje maszyny do podziemnych konstrukcji, w swych wypowiedziach przekonuje, że nie ma takich warunków geologicznych, w których nie dałoby się zbudować podziemnego tunelu. Bezpieczne podziemne „ulice” budowane są już praktycznie wszędzie. Europejskim przykładem może być niemiecki Lipsk, który swoimi warunkami hydrologiczno-geologicznych bardzo przypomina Wrocław.

Dwie alternatywne trasy przez Wielką Wyspę

Pomysłów na przebieg Metra lub wrocławskiej szybkiej kolei miejskiej, powstało wiele. Społeczność forum SkyscraperCity dyskutowała na ten temat bardzo rzeczowo, a kilku użytkowników przedstawiło nawet swoje pomysły na przebieg przyszłych tras. Prawie wszystkie z nich w swej koncepcji uwzględniają przebieg przez Zacisze, Zalesie, Sępolno a nawet Bartoszowice. Wydaje się to ciekawa propozycja skrócenia trasy z Psiego Pola a dodatkowo przejęcia części ruchu z podwrocławskich miejscowości, takich jak Łany i Jelcz Laskowice.

W środowisku naukowym również powstało projektów na ewentualne trasy. Według nas 2 koncepcje północno-wschodniej nitki metra przebiegające przez Wielką Wyspę wydają się ciekawe. Obie prowadzącą do Dworca Sołtysowice. Jedna z nich wg. planu biegnie pod ul. Kochanowskiego, natomiast druga wzdłuż ul. Wróblewskiego, Olszewskiego.

Stworzenie podziemnej linii metra pod ulicą Kochanowskiego mogłoby być również dla mieszkańców Zacisza i Zalesia bardzo pomocne. Za jednym razem można by było wymienić wszystkie instalacje wzdłuż tej ulicy oraz położyć nową nawierzchnię na trasie od mostu Szczytnickiego do mostów Jagielońskich. Ta codziennie przemierzana przez kilkanaście tysięcy samochodów trasa powinna zostać wiele lat temu poddana gruntownemu remontowi.

Czy powstanie metra we Wrocławiu, niesie ze sobą wymierne korzyści i czy jej przebieg przez Wielką Wyspę nie zakłóci względnego spokoju mieszkańców Zacisza, Zalesia, Biskupina? Jakie są Wasze opinie na ten temat!?

Facebook
Twitter
LinkedIn
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
wpDiscuz
0
0
Would love your thoughts, please comment.x