Iglica przy Hali Stulecia przejdzie gruntowny remont

Charakterystyczna metalowa konstrukcja, która jest częścią zabytkowego kompleksu Hali Stulecia, przejdzie generalny remont. Iglica ostatni raz była malowana pod koniec lat 90. W najbliższy czwartek, 21 lipca, zaplanowano skomplikowaną operację położenia stalowej konstrukcji.

Iglica to stalowa konstrukcja o wysokości 96 m i wadze 44 ton, stojąca na placu przed wrocławską Halą Stulecia. Rzeźbę zaprojektował Stanisław Hempel z okazji otwarcia Wystawy Ziem Odzyskanych w 1948 roku.

Przygotowania do położenia Iglicy na ziemi rozpoczynają się już we wtorek, 19 lipca, od ogrodzenia placu przed Halą Stulecia oraz rozmieszczenia specjalnie przygotowanych czterech podpór, na których spocznie zabytkowa rzeźba. Następnie do prac przystąpi grupa alpinistów, których zadaniem jest umocowanie na odpowiednich wysokościach konstrukcji stalowych obejm, niezbędnych do przeprowadzenia całej operacji.

W kolejnym etapie prac przewidziano transport i ustawienie specjalistycznych dźwigów oraz wciągarek. Główny dźwig będzie odpowiedzialny za opuszczanie Iglicy, zaś wspomagać go będzie mniejszy, który ma kontrolować odpowiedni obrót stalowego kolosa. Iglica zostanie położona w stronę ul. Wystawowej, pomiędzy kolumnadą, zaś jej czubek znajdzie się w połowie chodnika dla pieszych. Prace dotyczące samego kładzenia potrwają około 4 godzin.

Wszystko jednak zależy od pogody. Jeżeli będzie wiał zbyt silny wiatr lub nastąpią opady deszczu, prace będzie trzeba przesunąć w czasie.

Remont do połowy września

Remont obejmować będzie piaskowanie, konserwację oraz malowanie, a wcześniej dokładne oględziny stanu technicznego metalowej konstrukcji. Finalnie rzeźba odzyska szary kolor, którego odcień zostanie uzgodniony z Miejskim Konserwatorem Zabytków. Całe zadanie jest realizowane we współpracy z norweskim producentem specjalistycznych farb – firmą JOTUN, która w ramach umowy dostarczy materiały do malowania Iglicy. Pozostałe koszty ponosi Przedsiębiorstwo Hala Ludowa Sp. z o.o., które jest zarówno inicjatorem, jak i prowadzącym projekt. Zadanie uzyskało również dotację z budżetu Województwa Dolnośląskiego.

Prace związane z piaskowaniem, konserwacją i malowaniem wykona Biuro Projektów i Realizacji Inwestycji „Archi-test” z Wrocławia. Specjalistyczne usługi dźwigowe zapewni firma TONAR, podpory dostarczy PERI Polska Sp. z o.o. z Płochocina. Prace alpinistyczne wykona lokalna firma ROCK and WORK. Wsparcia w zakresie kontaktów z dostawcą farb i podpór udzielił lokalny zarząd oddziału Związku Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej.

Facebook
Twitter
LinkedIn
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments

W artykule znajdziesz:

0
Would love your thoughts, please comment.x